popup sign form

28 במרץ 2013

ציירי לך שפם - רשמים מתערוכת דאלי בחיפה


הבוקר ביקרתי בתערוכת הציורים של האומן סאלבדור דאלי, מגדולי האומנים של כל הזמנים. דאלי נחשב לאחד היוצרים הבולטים של זרם הסוריאליזם, ויצר במשך חייו אלפי יצירות. התערוכה מציגה לקהל הרחב יותר מ-500 יצירות שונות של האמן וכוללת ציורים, פסלים, תחריטים, תכשיטים ועוד.


כאחת שביקרה במוזיאון דאלי המפורסם, המפואר והעשיר שבפיגוארס, ספרד, בו מוצגות חלק גדול מן היצירות המקוריות המוצגות כאן אצלנו, אני יכולה להעיד שהיוזמה המבורכת הזו הביאו אלינו לפרובינציה אוסף עשיר ומרשים של יצירות שנוכחותם ביחד מעוררת התפעלות. אם אתם עדיין מתלבטים אם ללכת או לא, סיכמתי עבורכם את ה"בעד" ו"נגד":

בעד –

  •  אוסף מרשים ביותר של מעל 500 יצירות – תערוכה גדולה מאוד במונחים ישראליים בה תמצאו עושר ומגוון של יצירות מתקופות חייו השונות של דאלי ובנושאים מגוונים.


דאלי חובב השעונים
במיוחד אם הם מתנזלים....

  • בתערוכה יש לא מעט יצירות הקשורות לישראל וליהדות בכלל, כמו סדרת "העלייה" (המוצגת בשלמותה דרך אגב בקומה העליונה של מוזיאון דאלי בפיגוארס), שזה בעצם מחווה שסלבאדור דאלי עשה לישראל בשנת 1968, בעקבות ביקור שערך בארץ. תמצאו גם סדרה של 25 ציורים שכוללת את המנורה והכותל, סדרת ציורים של 12 השבטים וגם סדרה של משה והמונותיאיזם. נוכחות יהודית מרשימה לכל הדעות.

מתוך "עליה": התייחסות לשואה
מתוך "עליה": סמלי הדת היהודית

בן גוריון והכרזת המדינה


  • חוויה לכל המשפחה - מצוין עם ילדים, הצבעים, ההומור, הפסלים. ויש גם יש פעילות איפור לילדים ובנוסף, סדנאות יצירה שמתבססות על הדמויות של דאלי.



סדרת תמונות על דון קישוט


נגד –
  • דוחק ועומס נוראיים של אנשים שלא מאפשרים הנאה שלמה מהסיור התערוכה ופוגם ביכולת לראות את כל המוצגים או להתעכב קצת יותר על המעניינים שבהם. לא ניתן לצלם מוצג או להצטלם ליד תמונה בלי שעוד מישהו "ידחף" איתך לתמונה. כל המתחם (מרכז הקונגרסים) לא בנוי ולא תוכנן להכיל כמות כל כך גדולה של אנשים בבת אחת, גם לא במזנון, בשירותים, ובחנות המזכרות בדרכך החוצה.



דוחק ועומס שלא מאפשרים הנאה שלמה מהתערוכה

  • ארגון בינוני ומטה מבחינת דרך התצוגה – חלקה הראשון של התערוכה נמצא בפואייה. עקב חלונות מאוד גדולים במקום ישנן השתקפויות של האור כמעט בכל התמונות מה שמקשה מאוד על ההתבוננות בהם בשעות היום. עקב העומס הגדול של האנשים היה צריך לדעתי לארגן מסלול מובנה שהולכים כולם בכיוון אחד כי ההתהלכות החופשית כמו שזה כך לא משרתת טוב תנועה לשל הכיוונים לכמות כזו של אנשים. 


    דאלי מצייר את לאונרדו דה וינצ'י
    השתקפויות מיותרות


  • החלק הפנימי של התערוכה נמצא בתוך אולם המופעים עצמו. מן הראוי היה לצפות את כולו בשטיח ולא להשאיר את רצפת הבטון החשופה  - זה לא מכבד את המעמד ולא נכון מבחינה אקוסטית. במחיר כרטיס של 89 ₪ לאדם הייתי מצפה ליותר. בדרכנו החוצה עברנו דרך המסדרון המוביל אל חנות המזכרות, על קיר הזכוכית שלאורכו תלויות מפות לבנות (המשמשות כוילון) גזורות ומלוכלכות, והשאלה – למה אי אפשר לעשות את הכל עד הסוף כמו שצריך? ארגון חובבני לכל הדעות, יש לנו עוד מה ללמוד...



טיפים לביקור מוצלח – הכינו כרטיסים מראש ותחסכו זמן יקר בכניסה: אפשר דרך אתר התערוכה או אם יש לכם הנחות דרך ועדי העובדים עדיף – כי המחיר לא זול. אני הזמנתי דרך אתר BRAVO – דמי טיפול יותר זולים מאשר באתר התערוכה, יש הנחה למשפחה של 2 מבוגרים ו-2 ילדים. מגיעים עם ההזמנה עם ברקוד מודפס מהבית וניגשים ישר לכניסה. השתדלו לבוא בשעות בשעות פחות עמוסות – למי שמפריע רעש ועגלות ילדים מומלץ להגיע בערב בין 20:00-22:00. אז גם תהנו יותר מהתמונות שבפואייה בהעדר השתקפויות האור. הגיעו עם הרבה סבלנות ועם מצלמה (מותר לצלם אך בלי פלאש). אם חניית מרכז הקונגרסים מלאה, אל תתעצלו, חנו בחניה של קניון חיפה.


למרות הדוחק - הקהל איכותי. חלקו גם עם סטייל מעניין ;)

תערוכת הצילומים מחייו של דאלי - בקומה התחתונה

אתר התערוכה: www.daliexpo.co.il

המשך חג שמח - תבלו ותהנו!

 תגובות והערות יתקבלו בברכה :)