popup sign form

8 בספטמבר 2014

זכרונות מאמריקה חלק שלישי: בחזרה לטבע - ניו אינגלנד

אחרי הרפתקאותיי הגדושות והאופנתיות בביג אפל (חלק 2: ניו יורק ניו יורק), חוזרים במעבר חד לשקט, לנופים ולטבע של צפון מזרח ארה"ב, באזור הנקרא New England. אזור זה משתרע על כמה מדינות, מדרום לצפון: קונטיקט, רוד איילינד, מסצ'וסטס, ניו המפשייר, ורמונט, ומיין. זהו יעד תיירותי מאוד פופולרי, בזכות הטבע העשיר והמרשים שלו, עיירות החוף המקסימות, חופים סלעיים מרשימים וכן ידוע ביופי צבעי העצים הצהוב-כתום-אדום-חום בתקופת השלכת.

את הפרק הראשון של זכרונות מאמריקה סיימנו בעיירות החוף הקסומות שמדרום לעיר פורטלנד שבדרום מדינת מיין. הצצה למפה מגלה שהנקודה הצפונית אליה תכננו להגיע היא פארק אכדיה במדינת מיין, ממנה ירדנו חזרה דרומה דרך אזור ה White Mountains שבמדינת ניו המפשייר:

המסלול שלנו לאורך ניו אינגלנד

טיול משפחתי עם ילדים מצריך תכנון מסלול ופעילויות שמתאימים גם להם, בשילוב מקומות ופעילויות שמעניינים אותנו המבוגרים, לשם שמירה על איזון ושביעות רצון כל הנוגעים בדבר. בחודשים הרבים שלפני נסיעה כל פעם שהיה לי קצת זמן להקדיש לתכנון הנסיעה הוספתי לרשימה אטרקציות ופעילויות מיוחדות, כאשר המחשבה היתה להתנסות בפעילויות כיפיות שאין אפשרות או (כמעט) לא עושים בארץ.
וי שני עשינו ברשימת דברים שהילדים ביקשו לעשות (אחרי הביקור ב Six Flags שהיה הוי הראשון), וזה פארק מים:

וי שלישי ברשימת הילדים היה טיול אופניים. בחיפה קצת קשה לרכב על אופניים, וזה קורה כמעט רק אם נוסעים לאזורים מישוריים ושוכרים. ניצלנו את העובדה שאזור פארק אכדיה מלא אפשרויות לקיום מגוון סוגי ספורט בחיק הטבע: טיפוס הרים ומסלולי הליכה ברגל, שייט באגמים ובים, דייג, רכיבה על אופניים וזה לפני שהתחלנו למנות את סוגי הספורט האתגרי...
אם יורשה לי הערת סוגריים לגבי נושא הספורט בארה"ב: מדהים ומעורר קנאה כאחד לראות איך בארץ האפשרויות הבלתי נגמרות, יש מקום ביטוי למגוון כ"כ גדול של סוגי ספורט, ואיך אנשים לוקחים את זה ברצינות, קונים את כל הציוד המתאים (כולל אמצעי הובלה של הציוד המותאם לרכבם), מלווה באופנת הספורט התואמת לכל ענף. ואם הזכרנו אופנת ספורט, החיישן הפנימי שלי התעורר לחיים (אחרי שנרדם כשהתחלתי לדבר על טיולי טבע) וניצל את הבמה כדי להגיד שמרשים לראות את כל התעשיה הענפה סביב אופנת הספורט והפנאי בארה"ב. כן, מסתבר שיש דבר כזה עם חנויות ייעודיות לנושא... אם אצלנו לצורך ההשוואה לוקחים את הטישירט המהוהה מסיום המסלול בצבא  עם מכנסי ספורט מכיתה יב' או לחילופין הטייץ הרגילים שאנחנו הולכים איתם גם ביום יום ואפילו חלקנו לעבודה(!) - ויוצאים איתם לכל טיול בחיק הטבע, פיקניק או שיט אבובים  - הרי שבארה"ב קונים בגדים במיוחד עבור פעילויות outdoor. במיין וניו המפשייר, מדינות השופעות בטבע ומהוות מוקד לתיירות פנים וחוץ בנושא, תמצאו הרבה חנויות ואאוטלטים של L.L.Bean, Columbia ודומיהם לחובבי הטבע הטיולים, ועוד שלל חנויות של בגדי ספורט לריצה, רכיבה, שחיה ומה לא.
וזהו בערך לענייני אופנה לפוסט הזה :)

חזרה לטיול האופניים:
פארק אכדיה הוא שמורת טבע ענקית, מיוערת ברובה לצד אגמים, הרים וחופי רחצה והוא יושב על אי בשם Mt Desert Island שלחופי האוקיאנוס האטלנטי. לפארק כביש טבעתי העובר לאורכו ולרוחבו ומאפשר כניסה למסלולי טיולים, לאגמים ולאטרקציות אחרות. שכרנו אופניים בעיירה המתוקה Bar Harbor ונסענו לקצה אגם Eagle, אותו הקפנו ברכיבה של כ- 8 ק"מ. לא כל המסלול היה מישורי, מה שלא הקל עלינו, אבל חווית האתגר דירבנה אותנו להשלים את המאמץ. הנופים הנהדרים הורידו אותנו לעתים קרובות מהאופניים לצילום ונתנו לנו תירוץ מושלם למנוחה....

למעלה: עוצרת לצילום, למטה: משפחה ברכיבה

נופים עוצרי נשימה

כל תמונה גלויה
נהייה מעונן

לקראת סוף המסלול התחיל להתענן וקולות של שברי ענן רמזו לנו בעדינות שתם הזמן. עם הטיפות הראשונות הגענו חזרה לרכב, ואחרי הזדכות על האופניים מצאנו לנו מפלט מהגשם בבית קפה קטן על מאפים ועוגיות חמים מהתנור.

נסיעה לחו"ל עבורי היא חוויה אותה אני אוהבת לחוש וללמוד גם דרך האוכל המקומי ומנהגי המקום. לאור שפע החופים, ברור שהאזור עשיר בדגה, מה שמשפיע כמובן על התפריט המקומי. לובסטרים הם בגדר must ואם עזבת את מיין בלי לטעום לובסטר מקומי, הרי שפספסת את בסיס הרעיון הקולינרי באזור. אפילו את לוחיות רישוי המכוניות מעטר סמל של לובסטר לצד המספר.
קציצות סרטן (crab cake, ממש כמו בבוג ספוג), מרק clam chowder חם, סמיך ומוקרם גם הם בגדר חובה לכל חובב מאכלי ים:

בחצר המסעדה Union River Lobster Pot: מבשלים את הלובסטרים בדודי מים רותחים

למעלה: לובסטרים, למטה: קציצות סרטן וקלאם צ'אודר
אטרקציה נוספת בטיול הזה היתה טיסה מעל שמי פארק אכדיה. לקחנו טיסה ל-4 אנשים לחצי שעה במטוס ססנה, חוויה קצת מפחידה מחד (לפחות עבורי, שהעדר מנוע סילון נתן לי תחושה רעועה משהו...) אבל מסקרנת ומרהיבה ביופיה מאידך. מזג האויר היה נפלא ומראות האי על חופיו, אגמיו, מפרציו והתגלות הטבע במלוא תפארתו ממבט הציפור היו בלתי נשכחים:

מטוס הססנה בו טסנו: רעוע משהו....
מבט על ממעוף הציפור על פארק אכדיה

מיפרצונים יפהפיים וחופי רחצה לצד יערות ואגמים

בריאים ושלמים בירידה מהמטוס

אחד המקומות המפורסמים לאורך הכביש הטבעתי בשמורה הוא ה Thunder Hole. זהו נקיק סלע אשר משמיע קול הדומה מאוד לרעם בכל פעם שמגיע גל גדול, והמים מתנפצים לתוך סלעי הנקיק בקול תרועה. המקום הינו אטרקציה ועשרות אנשים מתגודדים לחזות ולשמוע את הפלא, שמגיע לשיאו בשעות הגאות מן הסתם:

נוף סלעי פראי ומהמם בסמוך ל Thunder Hole

הנקיק אליו נכנסים המים כל פעם שמגיע גל גדול
תמונה חד פעמית שלי בבגדי ספורט - הביטו היטב, זו תופעה נדירה שככל הנראה לא תחזור על עצמה :)

מפארק אכדיה המשכנו בכמה שעות נסיעה לעבר אזור ה - White mountains, שפסגתם לבנה בעונת החורף ועל כן שמם. המפורסם שבהרים הוא מאונט וושינגטון, שהעליה אליו היא מאתגרת מבחינת נהיגה ומזג האויר בו קר מאוד. החלטנו לוותר לטובת פנינים אחרות בשמורת הטבע המיוערת הזו. האזור מלא כולו במסלולי הליכה באורכים שונים, לאורכם זורמים נחלים, מצויות בריכות קטנות, מפלים וערוצי נחל יפים. תכננו לינה של שני לילות באזור והזמנו מראש B&B מקסים ורומנטי בפאתי העיירה Conway. ה-Inn (השם האמריקאי למה שאנחנו קוראים צימר) התברר כפנינה אמיתית במחיר יחסית סביר לעונה ובהשוואה ל- Inns אחרים. קיבלנו סוויטה משפחתית בעליית הגג (חדר ילדים וחדר הורים) מעוצבת בסגנון נאוטי, עם אח רומנטית וכל האבזורים. בבוקר פינקו אותנו קן ואשתו המארחים בארוחת בוקר מושקעת. ל Inn חצר גדולה היושבת ממש על הנחל, מכאן שמו: Riverside Inn. בלילה, עם חלון פתוח, ניתן לשמוע את זרימת המים ולהירדם כמו תינוק....

החדר מעוצב במוטיבים ימיים
הסלון עם הפסנתר העומד לרשות האורחים

ה-Inn מבחוץ

קפה קר בגינה על גדת הנהר

מנה ראשונה לארוחת בוקר: רבע אננס טרי, תות ואוכמניות

מנה עיקרית לארוחת בוקר: שיק פירות, פשטידת גבינה וירקות, האם, תפ"א וטוסט

לפי המלצות של קן יצאנו לכמה אתרים יפים באזור:
הראשון היה תצפית נוף יפה על על העמק ממקום שנקרא Cathedral ledge, זהו צוק גבוה שיש מטיילים שיורדים אותו בסנפלינג:
נוף מהמם הנשקף לעמק מהצוק

תצפית לכיוון Echo Lake
גזע העץ שנראה כמו תמנון

השני היה מסלול הליכה קצר של כשעה ביער המוביל לערוץ נחל בו הפרשי הגובה יצרו בריכות קטנות ומפלונים. המקום נקרא Diana's bath:

משכשכים רגלינו במים הקפואים (חלקנו לפחות)

יחד איתנו היו כמה משפחות שהגיעו עם המגבות לשחיית אחה"צ

ההמלצה השלישית היתה לבריכות ומפלונים נוספים - או כמו שקראנו לזה "שיכשוכיה" נוספת בפלג של Ellis river, שעל גדותיו משפחות פותחות כיסאות נוח ומתפקנקות (מלשון פיקניק), בזמן שהילדים משתעשעים בבריכות הטבעיות:

בילוי נהדר לסוף השבוע בחיק הטבע

ההמלצה הרביעית היתה ל- Glen Ellis Fall  - מפל מקסים של Ellis River, משהו בסדר גודל של "התנור" שלנו...:

מורדות המפל
בנסיעה ממקום למקום, שמנו לב שלא מעט שלטים בדרך מזהירים מפני מוסים חוצים שעלולים להפתיע אותך ועל כן הנהגים מתבקשים להאט... למרות שהמוסים הם החיה הכי מפורסמת במקום, המוס היחידי שהצלחנו לפגוש (חוץ ממוס השוקולד במסעדה) היה פוחלץ של מוס בחנות מקומית:

כדי לגוון קצת את אופי הפעילות הלכנו עם הילדים לשחק מיני גולף. אתר זה הוא המיני גולף הכי יפה ומושקע שראיתי מימיי. הוא נקרא Pirates Cove, נמצא בעיירה Conway, ומציע שני מסלולים בדרגות קושי שונות. האתר מעוצב במוטיבים של פירטים בתוך גינה מטופחת מלאת צמחים ופרחים צבעוניים לצד נחל מלאכותי שהמסלול עובר לידו או לעתים מעליו באמצעות גשרונים קטנים:

המסלול עובר דרך מערת הפירטים, אטרקציה בפני עצמה

הפרחים והצמחיה שלא משאירים אותי אדישה :)

חתמנו את טיוליי הטבע באזור עם האתר יפה ביותר לטעמי והוא ה Flum Gorge: הפלום הוא ערוץ טבעי בבסיס הר ליברטי באזור פרנקוניה, עם סלעי בזלת ענקיים עליהם זורמים המים במפלים, לצד יער אמירים עם "בולדרים" ענקיים שנסחפו לכאן לפני אלפים רבים של שנים על ידי הקרחונים שפעם כיסו את האזור. הפלום התגלה ב 1808, אורכו כ 240 מטר וההליכה היא על דק עץ שנבנה במיוחד למטיילים בערוץ:

מפת האזור כפי שצולמה במרכז המבקרים

הגשר המפורסם בכניסה  לערוץ

הליכה קצרה ביער לפני הכניסה לערוץ

סלעי בזלת בונים את הערוץ משני צדדיו

הליכה חוויתית ליד המים הגועשים

וי אחרון שהיה עלינו לסמן ברשימת הבקשות של הילדים היה ביקור בפארק חבלים. בחרו את הפארק הכי מעניין ומאתגר בין אלו שנקרו בדרכנו, וזה היה כבר בדרכנו חזרה דרומה לניו יורק. הפארק נקרא The Adventure Park Discovery Museum שנמצא בעיר בריג'פורט, קונטיקט. פארק החבלים בנוי ממש בתוך יער טיבעי ומכיל לא מעט סוגי מסלולים בדרגות קושי שונות, לגילאים שונים. בכל מסלול מכלול אלמנטים משתנה כמו הליכה על קורות, טיפוס סולמות, אומגות, גשרים תלויים ועוד. פארק מושקע ברמות, אין דברים כאלו בארץ!

גן עדן אמיתי לילדים ובוגרים כאחד

אומגה ביער
ואני? אני עודדתי מלמטה ובעיקר הנצחתי את החוויה בתמונות

תם ונשלם פרק ארצות הברית בטיול. אחרי פארק החבלים נסענו ישר לשדה התעופה ליעדנו הבא: ברצלונה.
אשמח לפגוש אתכם בשני הפרקים הבאים - ברצלונה ושיט בחופי הים התיכון.